Noordelijke storm vogeltjes - Reisverslag uit Alvor, Portugal van Henrianne Brink - WaarBenJij.nu Noordelijke storm vogeltjes - Reisverslag uit Alvor, Portugal van Henrianne Brink - WaarBenJij.nu

Noordelijke storm vogeltjes

Door: Henrianne brink

Blijf op de hoogte en volg Henrianne

05 Juni 2015 | Portugal, Alvor

Gisteravond zijn we 20:30 overtrokken vanaf het onderzoekscentrum Cruzhina te Mexilhoeira Grande naar west kant van de Algarve. Samen met universiteit Cardiff uit Engeland liepen we via het strand richting de kliffen waar we die nacht zouden overnachten.

Eenmaal aangekomen maakten we netten klaar voor de noordelijke stromvogeltjes vangst. Het doel van deze nacht was, het vangen en ringen van deze vogeltjes. Ik had geen idee wat ik kon verwachten totdat de eerste vogel door middel van een lokroepende microfoon, die op decibel honderd stond, in het net vloog. Een prachtig klein vogeltje met een soort buisje op zijn snavel, lange puntige vleugels en een wit te duidelijke lijn op zijn buik. Tussendoor moesten we elk uur de temperatuur noteren en de netten checken.

Ondertussen konden wij proberen te slapen met een fel schijnende volle maan en een omringd door deze, nogal bijzondere harde, lokroep. Ondanks dat de rotsen puntig waren en het best koud was af, heb ik toch wat kunnen slapen

De derde vogel vloog in het net, een klein bolletje wol met een grappig snaveltje. Na de meetroutine en het ringen mocht ik hem/haar vrijlaten, het geslacht is namelijk moeilijk te zien. Het beestje heeft kleine zwarte pootjes met zwemvliezen. Toen ik hem in mijn hand op de grond wou zetten ging hij net als een parkietje mijn schouder opklimmen. Wat was het bijzonder om zo'n vogeltje te mogen vasthouden.

Om 05:00 eindigde het avontuur en uiteindelijk hebben we 8 vogels gevangen. We kregen elk nachtelijk avontuur een kans om van tevoren te raden hoeveel vogels er in de netten terecht zouden komen. Wie goed raadde kreeg een Mars. Helaas was ik niet de gelukkige.

Op de weg terug kwamen we langs een lokaal, klein bakkerijtje. We kochten de beroemde kleine koekjes genaamd pastis. Echt een aanrader! Wat een bijzondere mooie maar ook vermoeiende nacht.

• 05 Juli 2015 - 18:25

Michel:

Hoi Henrianne
    Leuk om je reisverslag even te lezen, en ind jammer van die mars.
    wel weer leuk om zoiets mee te maken toch, want als toerist maak je zoiets
    weer niet mee!
    Heb zelf ook nog een mooie tijd gehad en echt genoten van die prachtige kustlijn,
    die overigens in het niets valt na het zien van jou!
    Ook heb ik nog een paar leuke foto's die ik je wil sturen van plaatsjes langs de kust met grotten en strandjes
    waar we met veel moeite naartoe zijn gepaddeld en geklommen.
    Ook hebben we nog surfles gehad en kon na drie dagen ploeteren eindelijk heel de golf pakken. whoehoe
    zodra facebook op m'n phone weer werkt stuur ik ze je op.